18. avgusta se je v Madžarskem Nagykanizsu končalo 8.evropsko prvenstvo v letenju z motornimi padali (nova kategorija micro light). Skoraj sto tekmovalcev se je v močni mednarodni konkurenci potegovalo za letošnje naslove evropskih prvakov letenja z motoriziranimi padali. Tekmovali so v treh kategorijah: PPG – tekmovalci s paramotorji na hrbtu, PL1 (PPT) tekmovalci z motorjem in sedežem na podvozju s tremi kolesi in PL1-tandem, tekmovalci z motorjem in dvema sedežema na podvozju s kolesi.
Z motornim padalom vzletajo z ravnih tal!
Ideja o letenju z motornim padalom je stara nekaj desetletij. Ljubitelji letenja z jadralnimi padali, ki v bližini niso imeli dovolj visokih hribov za normalen vzlet in jadranje, so kmalu prišli na idejo o motoriziranem pogonu. Nekateri so si manjše motorje z večjo eliso pritrdili na posebno hrbtno ogrodje, ki pa tresljaje zaradi delovanja motorja in stranske sile potiska elise prenaša na telo. Drugi so si omislili udobnejše manjše podvozje s tremi kolesi. Zračni tok elise pri vzletu napihne padalo, ki se pri startu dvigne nad pilota. Pri dovolj veliki hitrosti in zadostni potisni sili začne padalo pri povečanju vzgona nositi padalca – in se dvigne v nebo. Zmogljivejša motorna padala poganjajo letalski motorji Rotax, s katerimi se dandanes leti že zelo visoko in daleč. Piloti zaradi teže podvozja, motorja in opreme uporabljajo večja in ojačena padala (posebno za padala za dva – tandeme!), kot tista za navadno jadralno padalstvo. Principi letenja pa so pri obeh načinih zelo podobni.
Predsednik Društva motornih padalcev »Štrk« iz Murske Sobota, Vojko Prah, idejni vodja in pobudnik udeležbe na evropskem prvenstvu, se je domov vrnil s pokalom in plaketo FAI, mednarodne letalske zveze. »Z našim nastopom smo lahko zelo zadovoljni! Kot novinci prvenstva z najmanj tekmovalnimi izkušnjami od vseh nastopajočih, smo ponosni na dosežen rezultat v kategoriji PL1. Drugo mesto ekipno med 9 državami udeleženkami ob dejstvu, da sva bila v ekipi samo dva tekmovalca, ki sva zbirala točke, je rezultat, ki je presegel še tako optimistična pričakovanj!« je svoj in nastop Romana Zelenka komentiral najaktivnejši pomurski pilot motornega jadralnega padala. Igor Marentič je tekmovanje v kategoriji PPG, padal z motorji na hrbtu končal na solidnem 25. mestu, med 51 nastopajočimi.
»Naš glavni problem ni bil v pomanjkljivem znanju letalskih spretnosti, ampak v neznanju tujega jezika! Tudi zaradi znanja madžarskega jezika smo za vodjo ekipe smo izbrali Ištvana Feherja, Madžara iz Dobrovnika pri Lendavi, prvega, ki je v Pomurju že leta 1995 uporabil paramotor. Presenečeni smo ugotovili, da je uradni jezik prvenstva angleščina, vsi pa mnogo bolje govorimo nemško. Ištvan je sicer poskrbel za vzorno sodelovanje z domačini, prireditelji, ki so se izkazali z gostoljubnostjo in odlično madžarsko kuhinjo. Zapletena tekmovalna pravila pa smo razvozlavali kar s skupnimi močmi.« se je razgovoril simpatični Vojko.
Organizacija prvenstva je bila odlična
Nastopajoči so se med seboj pomerili v kar 9 različnih tekmovalnih disciplinah. Predvsem so morali pokazati znanje natančnega navigacijskega letenja ob napovedanih časih pristankov, tekmovali so tudi v točnosti vzleta in pristajanja (štel je dotik zadnjega kolesa podvozja v 6-metrskem krogu, s sredino v 25 cm velikem krogcu!), merili so najdaljši čas letenja z omejeno količino goriva (2 litra), ko so morali pokazati tudi znanje jadranja v termiki, na več kot 60 kilometrov dolgih preletih po predpisani poti pa so morali poiskati skrite točke na predloženih fotografijah. V tednu dni so se med seboj preizkusili tudi v letenju pri minimalni in maksimalni hitrosti, ob določeni količini goriva pa so morali na predpisani trasi poiskati čimveč različnih orientacijskih točk. Sodniki so bili posejani na velikem prostoru okrog nekdanjega vojaškega letališča v Nagykanizsu, prvenstvo samo pa je bilo odlično organizirano. Za šotor, pod katerega so skrili padala in motorje, se zahvaljujejo Expo biroju iz Maribora, padala je izdelalo podjetje Air Systems iz Škofje Loke, skrb za motorje pa je prevzela ekipa podjetja »Prah and team«, proizvodnja podvozij – enosedi in dvosedi z motorjem. Vreme ves čas tekmovanja je bilo spremenljivo. Sončno, oblačno, predvsem pa zelo vetrovno z občasnimi nevihtami.
»Madžarske njive so ogromne. Polja, ki so pri nas v Prekmurju zares velika, so v primerjavi z njihovimi pravi vrtički. Predvsem pri okvarah motorjev in zasilnih pristankih to predstavlja velik problem. Predstavljajte si, da ste pristali sredi koruznega polja, velikega 10 krat 12 kilometrov! Kljub stalni radio povezavi in uporabi satelitske navigacije GPS za določanje položaja, vas bo še tako izkušena spremljevalna ekipa težko našla! Uporabne ceste so namreč redke, ogromna polj pa so ponavadi še prepredena z mrežo neprevoznih vodnih kanalov!« je še dodal Vojko Prah, ki je z mislimi že pri naslednjem prvenstvu motornih padalcev v Angliji.
Silvo Babič
Pripravljamo se na naslednje prvenstvo leta 2003 v Angliji.